ABOUT

THEFLAIRMONSTER

Vervreemdende Werelden

Ik neem je graag mee in mijn eigen wereld vol van licht, donker en verbeeldingskracht. Ik maak 3D opstellingen met spullen die ik in mijn directe omgeving aantref en belicht het met kleuren, waardoor denkbeeldige landschappen ontstaan. Voor mij is het essentieel dat het de fantasie prikkelt en de kijker mee kan nemen naar een ongrijpbare wereld. Om dit te bereiken werk ik in het atelier mijn werelden uit op groot formaat linnen. Daarnaast werk ik graag met verschillende texturen om zo meer levendigheid te creëren. Hiervoor gebruik ik rollers, papieren, paletmessen en bezems waarmee ik laag voor laag een schilderij opbouw. De acrylverf breng ik op verschillende plekken met water aan zodat, al glacerend, er nog meer kleur en diepte in komt. 

Ik haal mijn inspiratie uit de game en filmindustrie waarmee ik ben opgegroeid. Het creëren van een fantasiewereld waarin je je als mens helemaal in mee kan laten nemen, zowel achter de computer als op het witte doek fascineert mij. Hierbij kun je denken aan de films van Lord of the Rings, Harry Potter en games zoals Ori and the Blind Forest. Ik wil met mijn vervreemdende composities èn gebruik van tonaliteit en kleur deze lading overbrengen in mijn schilderijen. Eén van mijn favoriete muzikanten, Aurora, schrijft muziek over haar dromen, emoties en haar blik op deze wereld waar ik mij verwant mee voel. Ik vind het fijn naar Aurora te luisteren en op het ritme van de muziek mij mee te laten nemen tijdens het schilderen.


  • Inspiration

    Lord Of The Rings

    Knop
  • Mijn Reis Door De Kunstwereld

    In de vierde klas op de middelbare school kwam ik in aanraking met kunstgeschiedenis en de eerste stappen in de schilderkunst. gefascineerd door schilderijen uit de klassieke oudheid merkte ik dat ik meer wilde leren en nam lessen bij Fokko Rijkens. Na een toelatingsexamen bij Academie Minerva voelde ik dat ik niet helemaal op mijn plek was, Fokko Rijkens vertelde mij om eens een kijkje te gaan nemen bij de Klassieke Academie in Groningen. Na een rondleiding van Xandra Donders en een kijkje in de lessen was het besloten, hier moest ik heen. Natuurlijk is dat niet zo makkelijk en kwam er eerst nog een toelatingsexamen aan te pas, de uitslag zou mij vertellen of ik mij mocht aansluiten in de Vakscholing. Na hard werken en geduldig wachten mocht ik in 2017 mijn reis aan de Klassieke Academie beginnen.


    Op de Klassieke Academie leerde  ik van alles, beginnend met Vakscholing 1, het leren waarnemen van composities, vormen en contrast. Met houtskool en acrylverf gingen we aan de slag, alles in zwart en wit. Startend met lijnen en dan het neerzetten van de drie tonen, licht, middel en donker die we later weer uitbreiden en meer details gaven bij het focuspunt. Met deze lessen leerde ik hoe belangrijk het is om een goede compositie te hebben en daarmee de aandacht van de kijker te kunnen vangen, hoe belangrijk het is om de juiste vormen en toonwaardes te gebruiken zodat je diepte werking krijgt in je kunstwerk.

    De basis voor een goed schilderij.

  • Birthday Sparks

    Photo By: John Doe
    Button
  • In Vakscholing 2 aan de Klassieke Academie leerde ik meer over warme en koude kleuren. Eerst maakte je in het begin van het jaar alles met ultramarijn en gebrande omber in acryl maar nu ook olieverf. Met deze kleuren kon je makkelijk wisselen tussen warm, koud, licht en donker. Later in het jaar kreeg ik het beperkte palet toegereikt, meer kleuren maar nog steeds overzichtelijk. Ook kreeg ik les over hoe je in een voorstelling met chaos toch een rustige compositie kan creëren. Hier kwam ik mijn passie tegen voor het sterke licht donker contrast en kon ik mijn fantasie loslaten op het onderwerp.


    Vakscholing 3 leerde ons alles te combineren wat we in de afgelopen twee jaren hadden geleerd. Het waren veel oefeningen om je compositie, vorm, perspectief, toonwaardes en kleur goed te krijgen naar waarneming. We mochten zelf onze opstelling maken zolang het viel binnen het thema van de opdracht. Dit gaf mij ook meteen een gevoel van het maken van een schilderij in opdracht en merkte ik dat ik daar veel plezier uit kon halen. Daarnaast kreeg ik ook aquarel les, een totaal ander medium dan acryl en olieverf en bij de model lessen kreeg ik ook weer een deel les met pastelkrijt en inkt zoals in vakscholing 1.

    Aan het einde van de vakscholing 3 stond er een grote beslissing klaar voor zowel de docenten als mijzelf. Was ik klaar om door te gaan naar de Master opleiding aan de Klassieke Academie, heb ik er genoeg techniek voor en is het iets dat ik wil... Na de eindbespreking waar al mijn schilderwerk en tekeningen ten toon gesteld werden kreeg ik het antwoord, ik mocht door naar de Master!

    De Master opleiding aan de Klassieke Academie is twee jaar, in het eerste jaar ga je vooral bezig met het verder ontwikkelen en perfectioneren van jou schildertechnieken en je smaak. Ik ben in deze tijd veel gaan uitproberen, zo heb ik aan een muurschilderles mee gedaan waar we in opdracht onder begeleiding van Randolph Algera een plafond schildering voor het museum van Jan van Loon mochten maken. Ook ben ik gaan onderzoeken in welk medium ik mij thuis voel, ik merkte dat ik het maken van texturen en het snel overzetten van mijn gedachtengang erg fijn vond. Hiervoor heb ik een medium nodig die snel droogt en waarmee je gelaagd kan werken, zo kwam ik op acrylverf. Ik ging bezig met collages en probeerde vreemde werelden in elkaar te zetten, maar merkte dat het nog niet zo soepel ging.

    In het tweede jaar van de Master ging ik mij verder verdiepen in mijn onderwerp voor de expositie in Pictura. Wat wil ik laten zien aan de toeschouwer, welke stijl past bij mij, kleur of geen kleur? Langzamer hand met behulp van mijn begeleiders, Xandra Donders en Joyce Eijkhout lukte het mij om tot een helder beeld te komen. De collages schoof ik aan de kant en verving ik door 3D opstellingen met spullen die ik hier en daar om mij heen vond. Kleine aanpassingen deed ik nog op mijn iPad en bepaalde de compositie en de kleuren. Dan door naar het overzetten van de lijntekening en het toepassen van texturen met kleur wat uiteindelijk mijn schilderijen vormen.

    Mijn Docenten

    Klassieke Academie

    Xandra Donders                    Annalies Middel

    Joost Doornik                                   Milan Smit

    Elvira Dik                            Ellen van der Vecht

    Anuschka de Smidt                      Piet Sebens

    Tom Hageman                         Ruud de Rode

    Riny Bus                                         Paul Boswijk

    Keimpke van der Kooi                Bouk Wierda

    Randolph Algera                        Dorine Kuiper

    Robin Schillcock                         Peter Hartwig

    Stijn Rietman                             Joyce Eijkhout

    Renate Coenraad

    Cursus

    Rein Pol

    Svetlana Tartakovska

    Joost Doornik

    Siemen Dijkstra

    Sam Drukker

    Lessen

    Jelske Bootsma

    Fokko Rijkens


    Mijn Socials


    Leuke updates over mijn schilderijen en mijn proces zijn te zien op Instagram


    Kijk op Youtube en Twitch voor mijn laatste streams en video's


     Volg mij op Facebook voor updates over mijn schilderleven

    Share by: